Australian Pasianssi on 52-korttisella tavallisten pelikorttien pakalla pelattava suosittu korttipeli. Se on muunnelma Yukon Pasianssista ja on samanlainen Klondike Pasianssin kanssa. Se on kuitenkin vaikeampi kuin Yukon Pasianssi, enimmäkseen käytössä olevan vetopinon vuoksi. Siinä käydään jatkuvaa taistelua tarvittavista korteista, joihin ei päästä käsiksi.
Sanotaan, että keskivertopelaaja voi voittaa noin 20 % Australian Pasianssi peleistään, ja erittäin hyvä pelaaja noin 33 %.
He, jotka pitävät Australian Pasianssia liian haasteellisena, saattava haluta kokeilla Helppoa Australian Pasianssia. Siinä vetopinosta sallitaan 2 ohitusta yhden sijaan. Tällä ylimääräisellä ohituksella on suuri merkitys.
Pelinäyttö koostuu 4 eri alueesta.
Taulukko sijaitsee näytön yläosassa keskellä. Se koostuu 7 sarakkeesta. Pelin nykytilanteesta riippuen jokainen sarake sisältää joko vertikaalisesti päällekkäisen yhden tai useamman kuvapuoli ylöspäin olevan kortin pinon tai on tyhjä. Suurin osa pelin aikaisesta toiminnasta tapahtuu täällä.
Perustojen alue sijaitsee taulukon yläpuolella oikeassa yläkulmassa. Se koostuu 4 suorakulmiosta. Jokainen suorakulmio on perusta, johon maa voidaan rakentaa ässästä kuninkaaseen.
Veto- ja jätepinot sijaitsevat vasemmassa yläkulmassa. Ne toimivat yhdessä lähettääkseen peliin yhden kortin kerrallaan.
Vetopino on säilytyspaikka varakorteille, jotka otetaan peliin mukaan sen edetessä. Se sisältää yleensä kuvapuoli alaspäin olevien neliöityjen korttien pinon. Jätepino sijaitsee suoraan vetopinon oikealla puolella.
Pelaajan napsauttaessa vetopinoa sieltä jaetaan jätepinoon 1 kuvapuoli ylöspäin oleva neliöity kortti. Vain jätepinon ylin kortti on pelattavissa. Mistään muualta ei voida lähettää korttia jätepinoon kuin vetopinosta.
Australian Pasianssi sallii vain yhden ohituksen vetopinosta. Helpossa Australian Pasianssissa sallittuja ohituksia on kuitenkin 2. Tyhjän vetopinon nollaamiseksi pelaajan on napsautettava sitä. Tämä saa koko jätepinon siirtymään vetopinoon kuvapuoli alaspäin käännettynä ja neliöitynä. Millään muulla tavalla ei kortteja voida asettaa vetopinoon.
Tavoitteena Australian Pasianssissa on rakentaa perustoihin kaikki 4 järjestettyä maata ässästä kuninkaaseen.
Pelin alkaessa jokaiseen taulukon 7 sarakkeeseen jaetaan neljän kuvapuoli ylöspäin olevan kortin pino. Loput 24 korttia lähetetään vetopinoon.
Pelin voittamiseksi pelaajan tulee rakentaa perustoihin kaikki 4 maata ässästä kuninkaaseen, yksi kortti kerrallaan. Pelaaja voi siirtää kortin perustoihin joko taulukon pinon pohjalta tai jätepinosta. Kortti voidaan siirtää perustasta taulukkoon, kunhan kyseessä on sallittu siirto.
Tässä pelissä voidaan teknisesti siirtää vain yksi kortti kerrallaan. Jos kuitenkin lähdekortin päällä on kortteja ja siirto tehdään pinoon, kaikki lähdekortin päällä olevat kortit tulevat myös mukana. Pinot voivat joskus kasvaa hyvinkin pitkiksi. Jos kyseessä ei ole kuningas, lähdekortti tulee siirtää pinon pohjalla olevan sellaisen kohdekortin päälle, joka on arvoltaan lähdekortin jälkeen seuraavana järjestyksessä.
Koska kuninkaan jälkeen ei ole seuraavaa arvoa, sitä ei voida siirtää toiseen pinoon, ainoastaan tyhjään sarakkeeseen. Kuningas on ainoa arvo, joka saadaan sijoittaa tyhjään sarakkeeseen.
Kun kaikki kortit on siirretty pelaajan mieltymyksen mukaisesti, vetopinoa napsauttamalla saadaan jätepinoon jaettua kuvapuoli ylöspäin oleva pelattava kortti. Pelaajalla on taas mahdollisuus kääntää kortteja ympäri. Prosessi toistuu, kunnes joko peli voitetaan tai enempää kortteja ei voida siirtää perustoihin.
Tässä yhdeksän pelivinkkiä Australian Pasianssin voittamiseksi: