Hertta on niksipeli.
Versiotamme pelataan neljällä pelaajalla - sinä (ruskea apina) vastaan kolme tietokonebottia (sininen saukko, keltainen lintu, punainen kettu).
Pelin tavoitteena on välttää rangaistuspisteiden saaminen.
Jokainen hertta on yhden rangaistuspisteen arvoinen.
Pata kuningatar on 13 rangaistuspisteen arvoinen.
2 on alimman arvon kortti ja ylin on ässä.
1. Korttien ohittaminen
Pelin alkaessa jokainen pelaaja valitsee kolme korttia annettavaksi toiselle pelaajalle:
Ensimmäisellä kierroksella vasemmalla puolella olevalla pelaajalle.
Toisella kierroksella edessä olevalle pelaajalle.
Kolmannella kierroksella oikealla puolella olevalle pelaajalle.
Neljännellä kierroksella ei tehdä ohituksia.
2. Tikin pelaaminen
Jokainen tikki alkaa sillä, että yksi pelaaja pelaa yhden korteistaan, tästä kortista tulee tikin johtava kortti.
Muiden pelaajien täytyy pelata samaa maata oleva kortti.
Jos pelaajalla ei ole sitä maata olevaa korttia, hän voi pelata minkä tahansa muun kortin.
Kun kaikki pelaajat ovat pelanneet kortin, pelaaja, joka pelasi korkeimman johtavaa maata olevan kortin saa kaikki 4 korttia itselleen.
Jos yhdestä tai useammasta kortista saa rangaistuspisteitä (hertta tai pata kuningatar), ne lisätään pelaajan pistemäärään.
Tämä pelaaja myös pelaa ensimmäisenä seuraavalla tikillä.
Kun pelaajalla ei ole johtavaa maata olevaa korttia, hänellä on mahdollisuus pelata mitä tahansa ei-toivottuja kortteja, kuten pata kuningatar tai korkeita herttoja, sillä hän ei tällöin voi voittaa tätä tikkiä ja saada rangaistuspisteitä.
Jaon alkaessa se pelaaja, jolla on risti 2 pelaa ensimmäisenä, ja hänen täytyy pelata se risti 2.
Et voi pelata pata kuningatarta tai herttaa jaon ensimmäisellä tikillä.
3. Rikotut hertat
Pelaaja voi johtaa hertalla vasta, kun hertat on rikottu.
Hertat on rikottu silloin, kun jollain pelaajalla ei ole johtavaa maata olevaa korttia ja hän pelaa hertan sen sijaan.
Kun hertat on rikottu, rikotun hertan kuvake ilmestyy vasempaan alakulmaan (pisteittesi viereen).
4. Pelitulokset
Peli loppuu jonkun pelaajan saadessa 100 pistettä (voit vaihtaa tätä lukua asetukset-valikossa).
Pelin loppuessa se pelaaja voittaa, jolla on vähiten rangaistuspisteitä.
Erityissääntö: jos yksi pelaaja saa kaikki 26 rangaistuspistettä, hän saa 0 pistettä, ja sen sijaan kaikki muut pelaajat saavat 26 pistettä. Tätä kutsutaan "kuun ampumiseksi".
Kortit jaetaan aina sattumanvaraisesti vaikeustasosta riippumatta. Tasot eroavat toisistaan tietokonevastustajien käyttämässä algoritmissa.
Helpolla vaikeustasolla tietokone käyttää vain yksinkertaisia pelisääntöjä ja -strategioita. Tietokone pelaa esimerkiksi matalia ja korkeita kortteja tarvittaessa, mutta ei yritä laskea kortteja tai suunnitella monimutkaisia strategioita.
Keskivaikealla tasolla käytetään joitain kehittyneempiä strategioita, kuten eroon pääseminen tiettyä maata olevista korteista silloin, kun tätä maata olevia kortteja on paljon.
Tietokonevastustajat ovat myös aggressiivisempia; he yrittävät pakottaa muita pelaajia pelaamaan patakorttejansa yrittäen paljastaa pata kuningattaren pelin alkuvaiheessa.
Tietokonepelaaja muistaa myös sen, mitä kortteja hän on antanut muille pelaajille, ja toimii sen mukaisesti.
Jos hän esimerkiksi antoi pata kuningattaren toiselle pelaajalle ja johtavan kortin maana on pata, hän saattaa pelata pata kuninkaan tai ässän kyseisen pelaajan vuoron jälkeen, sillä hän tietää sen olevan turvallinen siirto.
Vaikealla vaikeustasolla algoritmi myöskin laskee ja muistaa kaikki pelatut kortit, ja yrittää arvata pata kuningattaren (tai minkä tahansa muun kortin) hallussaan pitävän pelaajan ja pelata sen mukaisesti. Hän on myös varovaisempi yrittäessään mitätöidä maita tai yrittäessään muita strategioita.