Scopa on perinteinen italialainen korttipeli. Sen muunnelma Escoba on suosittu myös Argentiinassa ja Brasiliassa.
Nimi "Scopa" tarkoittaa kirjaimellisesti "Luuta" italiaksi, mikä viittaa pelin tavoitteeseen - pyyhkäistä kaikki kortit pöydältä.
Wikipedian mukaan on todisteita siitä, että Scopa oli suosittu Italiassa jo 1700-luvulla, mutta sen alkuperästä ei ole aiempia todisteita.
Scopaa pelataan perinteisesti italialaisella korttipakalla. Italialaisessa korttipakassa on 40 korttia, jotka on jaettu kuppeihin, kolikoihin, miekkoihin ja sauvoihin. Jokaista maata on 10 korttia - ässä, 2, 3, 4, 5, 6, 7, jätkä, ratsu ja kuningas.
Pelimme tarjoaa valikoiman ranskalaisia, italialaisia tai espanjalaisia korttipakkoja.
Ranskalaisella korttipakalla pelattaessa maat luokitellaan seuraavasti:
Kolikot ovat ruutuja.
Kupit ovat herttoja.
Miekat ovat patoja.
Sauvat ovat ristejä.
Pelin alkaessa jokaiselle pelaajalle jaetaan 3 korttia, ja pöydälle jaetaan 4 korttia kuvapuoli ylöspäin
Kun kortit on jaettu, ensimmäinen pelaaja pelaa yhden korttinsa, sitten toinen pelaaja pelaa yhden kortin ja niin edelleen.
Kun molemmat pelaajat ovat pelanneet kolme korttiansa, kummallekin pelaajalle jaetaan vetopinosta kolme korttia lisää, ja niin edelleen, kunnes vetopinossa ei ole enää yhtään korttia.
Jokaisella kierroksella pelaaja valitsee yhden pelattavan kortin.
Jos pelattu kortti kaappaa kaikki pöydän kuvapuolin ylöspäin olevat kortit, sitä kutsutaan nimellä "scopa" (pyyhkäisy). Jos pöydällä on vielä kortteja siinä vaiheessa, kun viimeinen kortti on pelattu, ne kaappaa automaattisesti se pelaaja, joka kaappasi viimeisenä kortteja.
Prime-pistemäärä lasketaan seuraavasti:
Jokaisella kortilla on prime-arvo, joka ei liity kortin nimellisarvoon.
Prime-pistemäärä lasketaan laskemalla yhteen kunkin maan korkeimman arvon kortin prime-arvo.
Kortin arvo | Prime-arvo |
---|---|
Seitsemän | 21 pistettä |
Kuusi | 18 pistettä |
Ässä | 16 pistettä |
Viisi | 15 pistettä |
Neljä | 14 pistettä |
Kolme | 13 pistettä |
Kaksi | 12 pistettä |
Kaikki muut kortit | 10 pistettä |
Esimerkiksi jos pelaaja 1 sai kolikkoseitsemän (21 pistettä), kuppikuutosen (18 pistettä), miekkaseisemän (21 pistettä) ja sauvaässän (16 pistettä), prime on 21+18+21+16 = 76.
Kierroksen pisteet lisätään edellisen kierroksen pisteisiin, ja se pelaaja, joka saavuttaa ensimmäisenä 11 pistettä, voittaa pelin. Voit säätää tavoitepistemäärää ennen pelin aloittamista.
Jos molemmat pelaajat saavat 11 pistettä samalla kierroksella, pelataan uusi kierros, kunnes toinen pelaajista saa enemmän pisteitä kuin vastustaja.