Tripeaks Pasianssi on 52-korttisella tavallisten pelikorttien pakalla pelattava korttipeli. Se tunnetaan myös nimillä Three Peaks, Tri Towers ja Triple Peaks. Pelin kehitti Robert Hogue vuonna 1989.
Vaikka Tripeaks Pasianssi on yksinkertainen peli oppia, se ei kuitenkaan ole niin helppo voittaa. On laskettu, että yli 90 % satunnaisesti jaetuista käsistä on teoriassa ratkaistavissa olevia. Käytännössä kuitenkaan edes kokeneetkaan pelaajat eivät pääse lähellekään tätä lukua.
Tripeaks Pasianssin muunnelmassa Helppo Tripeaks Pasianssi on voittamista helpottava vaihtoehto: se sallii kuninkaan asettamisen ässän päälle ja päinvastoin.
Tripeaks Pasianssissa tavoitteena on tyhjentää taulukko kaikista korteista perustaan. Pelin voittamiseksi vetopinon ei tarvitse olla tyhjä.
Pelin alkaessa 28 korttia jaetaan kuvapuoli ylöspäin taulukkoon kolmea vuorenhuippua muistuttavaan muotoon. Rivejä on 4. Alimmainen rivi koostuu 10 kortista, seuraavalla rivillä kortteja on 9, sitten 6, ja ylimmällä rivillä 3. Kaikkien korttien päälle tulee kaksi korttia suoraan niiden alla olevalta riviltä, paitsi alimmalla rivillä, jossa korttien sanotaan olevan paljastettuina ja joita voidaan näin ollen pelata.
Perustaan jaetaan yksi kortti kuvapuoli ylöspäin. Loput 23 korttia asetetaan kuvapuoli alaspäin ja neliöitynä vetopinoon.
Pelaaja voi milloin tahansa pelin aikana siirtää paljastetun kortin perustaan, kunhan se on nykyistä perustan ylimmän kortin arvoa joko edeltävä tai seuraava. Viimeksi lisätystä kortista tulee silloin nykyinen perustan ylin kortti, ja näin prosessi jatkuu. Poistettaessa kortteja taulukosta saadaan väistämättä muita kortteja paljastettua, ja nämä kortit voitaisiin sitten mahdollisesti siirtää perustaan.
Peli ei salli arvojen kietomista, mikä tarkoittaa, ettei pelaaja voi asettaa ässää kuninkaan päälle tai kuningasta ässän päälle. Kietominen on kuitenkin sallittua Tripeaks Pasianssin helpossa versiossa.
Korttia ei koskaan voida siirtää pois perustan pinosta.
Kun pelaaja ei enää pysty tai halua siirtää enempää kortteja taulukosta perustan pinoon, hänen on napsautettava vetopinoa jakaakseen uuden perustan ylimmän kortin. Pelaajalla on tällöin uusi mahdollisuus lähettää kortteja taulukosta perustaan.
Prosessi jatkuu, kunnes joko taulukossa ei ole enää kortteja, jolloin peli on voitettu, tai vetopino on tyhjä ja enempää kortteja ei voida poistaa taulukosta, jolloin peli on hävitty, sillä vetopino sallii ainoastaan yhden ohituksen.
Pelaajan halutessa siirto voidaan kumota; tällöin pisteitä vähennetään kuitenkin kokonaispistemäärästä. Pelaaja voi milloin tahansa pelin aikana palauttaa pelin takaisin sen alkutilanteeseen (asetus löytyy valikosta).
Pelinäyttö koostuu 3 eri alueesta.
Näytön yläosassa sijaitsee taulukko. Tänne kortit asetetaan pelin alkaessa ja täällä suurin osa pelin aikaisesta toiminnasta tapahtuu.
Vetopino- ja perusta-alueet toimivat yhdessä. Ne sijaitsevat taulukon alapuolella vasemmalla.
Vetopino on säilytyspaikka varakorteille, jotka otetaan peliin mukaan sen edetessä. Se sisältää yleensä pinon kuvapuoli alaspäin olevia neliöityjä kortteja, mutta se voi myös pelin lopussa olla tyhjänä, jolloin näkyvissä on kortin kokoinen suorakulmio.
Perusta sijaitsee vetopinon oikealla puolella. Se koostuu yhdestä tai useammasta kuvapuoli ylöspäin olevasta vaakasuoraan levitetystä kortista, joista ylin on oikealla.
Vetopinoa napsauttamalla saadaan sieltä poistettua yksi kortti ja asetettua se kuvapuoli ylöspäin perustan ylimmän kortin päälle, jolloin se otetaan mukaan peliin.