Klassista Vapaakenttää pelataan yhdellä 52-korttisella tavallisten pelikorttien pakalla. Se on muunnelma pasianssipelistä Baker's Game. Ainoa todellinen ero on, että Vapaakentässä kortit rakennetaan vuorottelevilla (punainen ja musta) väreillä, kun taas Baker's Game -pelissä kortit rakennetaan maiden mukaan.
Lähes kaikki Vapaakenttäpelit ovat voitettavissa olevia. Harvinainen esimerkki jaosta, jota pidetään ratkaisemattomana, on Windows 95:n vapaakenttäversion jakonumero 11982. Voit pelata tätä jakoa ylävalikosta (valitse "Numeroidut pelit").
Sekä korttien arvot että maat ovat Vapaakentässä tärkeitä. Matalasta korkeaan korttien arvot kulkevat järjestyksessä ässästä kakkoseen, kolmoseen ja niin edelleen kymmeneen, jätkään, kuningattareen ja lopulta kuninkaaseen asti.
Paul Alfille on saanut tunnustusta Vapaakentän keksimisestä. Hän ohjelmoi pelin ensimmäisen tietokoneversion työskennellessään Illinoisin yliopistossa vuonna 1978. Alun perin pelistä oli useita eri versioita. Nykyään pelatuimpana versiona on klassinen versio.
Vapaakentässä tavoitteena on rakentaa perustan kaikki 4 maata järjestykseen ässästä kuninkaaseen.
Pelin alkaessa kaikki 52 korttia jaetaan kuvapuoli ylöspäin taulukon 8 sarakkeeseen. Ensimmäiseen 4 sarakkeeseen jaetaan 7 kortin pinot ja loppuihin 4 sarakkeeseen 6 kortin pinot.
Pelaaja voi siirtää korttia edestakaisin taulukon ja vapaasolulueen välillä. Mikä tahansa yksittäinen kortti voidaan siirtää tyhjään vapaaseen soluun.
Siirrettäessä kortti vapaasta solusta taulukkoon, se voidaan sijoittaa vain vapaaseen sarakkeeseen tai sellaisen pinon alimman kortin päälle, jonka arvo on seuraavana ja joka on vastakkaista (punainen tai musta) väriä. Esimerkiksi pata nelonen voitaisiin siirtää vapaasta solusta joko hertta vitosen tai ruutu vitosen päälle pinon pohjalle. Huomioi, että koska kuninkaan arvo on kaikista korkein, sitä ei voida siirtää vapaasta solusta pinoon.
Kortti voidaan myös siirtää joko vapaasta solusta tai pinon pohjalta perustaan edellyttäen, että maan rakentamisen aloitettaessa se on ässä, tai laajennettaessa maan rakennelmaa seuraavana vuorossa oleva arvo. On myöskin mahdollista siirtää kortti perustasta vapaaseen soluun tai taulukkoon.
Pinossa oleva järjestetty sarja koostuu sellaisista peräkkäisistä korteista, jotka ovat sekä arvoltaan seuraavia että vuorottelevaa väriä, alin arvo on alimmaisena. Esimerkiksi alimmaisimmasta ylimpään 3 kortin järjestetyn sarjan muodostaa ruutu kakkonen, risti kolmonen ja hertta nelonen.
Pelaaja siirtää yhtä korttia kerrallaan. Jos kuitenkin riittävä määrä yhdistettyjä vapaita soluja ja taulukon sarakkeita on tyhjänä, useamman kuin yhden kortin järjestetty sarja voidaan siirtää kerralla yhdestä pinosta joko toiseen pinoon tai tyhjään sarakkeeseen. Tämä lasketaan vain yhdeksi siirroksi.
Tässä seitsemän pelivinkkiä Vapaakentän voittamiseen:
Pelinäyttö koostuu kolmesta eri alueesta.
Vasemmassa yläkulmassa on neljästä vapaasta solusta koostuva vapaasolualue. Jokainen solu voi säilyttää vain yhtä korttia.
Oikeassa yläkulmassa on perusta. Se koostuu 4 solusta. Tänne rakennetaan maat, jotka alkavat ässästä ja päättyvät kuninkaaseen.
Keskellä sijaitsee taulukko. Se koostuu 8 sarakkeesta, joista jokainen voi joko olla tyhjä tai sisältää yhden tai usemman kortin pinon pelin nykytilanteesta riippuen.